Friday, 30 September 2011

O B S E S


Smack.com!!
hehe macam tak sopan pula.. assalammualaikum semua..

hari ini nak buka tirai baru dengan cerita baru yang bertajuk OBSES..
kalau anda rujuk Mr Dictionary yg terdekat
( sebut biar betul ah! bukannya dicktionary..porno tu)
maksud obses ni besar, atau keterangannya kita terlalu meminati sesuatu hingga sanggup melakukan apa saja demi benda tu..
obses ni bagi saya seseorg itu menghambakan diri pada sesuatu perkara yang melibatkan hati, pemikiran, fizikal, masa dan kehendak..

obses ni saya rasa macam satu penyakit sebenarnya tak kira positif atau negatif..
obses ni termasuk dalam skop mengagungkan, yakni kita mengagungkan sesuatu..
kenapa saya cakap penyakit, kerana ia akan mendatangkan kesan burukl kepada kita..

bila kita oses, benda yang salah akan semuanya betul, benda yang mula-mula betul akan menjadi salah dan benda yang sejelasnya salah akan menjadi lebih salah..

cuba anda selami jiwa, fikirkan jauh-jauh masa-masa lampau..
apa perkara yang kita lakukan atas dasar obses?
cuba fikir, adakah anda merasai kesan kebaikan..
tau masih belum, sebab anda masih obseskan..
kalau anda nampak impaknya, kan betul.. manis tak kurma ini !!
kata pasangan bahagia ustad akasah dan  ustazah noor bahyan.

apa yang kita faham tentang obses??..
obses ni sebenarnya hanya merendah-rendahkan diri kita jak.. yer lah! terlalu sangat bangga dengan pencapaian orang.. berbangga dengan kejayaan tu memang boleh, tapi mengikuti telunjuk tu yang salah..
contohnya, seseorang ini melontarkan fahaman sendiri, menyatakan itu salah dia yang benar.. kemudian kita pula mendengar.. anguk-anguk jak.. terpengaruh terus! kemudian kam ching dan memberontak..

kemuadian ni hal artis pula.. wahh!! banyak manusia yang terpekik-pekik jerit nama artis pujaan.. 
ada yang saya tengok sampai menangis-nangis macam ada orang mati sebab tiket konsert justin bieber habis..
phuii!! buang laut lar..
itulah namanya obses.. kita terlalu agung-agungkan sesuatu hingga seluruh jiwa kita terkorban..
dalam dunia ini memang perlu pengaruh.. tapi, perkataan ini sudah terlalu kronik..

kita ada akal.. kita ada pilihan sendiri..
sampai bila kita harus jadi pengikut.. jadi fanatik dengan sesuatu..
kalau kita asyik jadi peminat, sampai bila-bila pun  tiada kemajuan..
Adakah dengan fanatik artis korean contohnya membawa kebaikan??

kita boleh fikir dan pilih mana yang baik dan mana yang salah..
kalau benda yang membawa keberkatan tak apa lah.. asalkan ia tak tersimpang dari landasan sepatutnya..
manusia ni pelbagai ragam..
kadangkala bahaya juga, orang yang diaggungkan ni selalunya ada tembok besar yang menghalang untuk di katakah SALAH directly tanpa dibicara..
contohnya artis yang buat kesilapan.. disebabkan status artisnya tu jahat macam mana pun tetap orang sokong.. belum lagi buka cerita ahli-ahli agama ni..
saya bkan nak memburukkan larkan..
but, kita nak yang keruh tu kembali jernih..
apakata kita obses kepada Tuhan kita yang mencipta kita..
itu lagi elok bukan..
oleh itu, 
berus gigi tu dulu sebelum cakap nafas orang berbau,
pom tandas tu selepas anda guna....( faham2 la)
cermin diri, thinks positif dan pastikan hidup anda OBSES dengan kelebihan yang ada
sebelum anda OBSES dengan benda lain..
sampai disini saja yang saya nak cakap..
Assalammualaikum..
"manis tak kurma ini"

TOUVAN FATAILAH



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...