Jom CEK!

Tuesday 27 March 2012

How To Learn To Speak like a Sabahan (Part.1)

Assalammualaikum!

"sya orang sabah bah.", tak kira dari mana kamu berada, mesti kamu pernah dengar pelakon dalam tv cakap begini kan, tapi tak kira macam mana hebat pelakon tu pun, mimang sukar bagi dia untuk meniru percakapan seorang penduduk sabah yang asli (sabahan).

Saya bukan apa, cuma saya kecewa bila orang semenanjung diambil untuk melakonkan watak sebagai "sabahan" dalam sesebuah cerita, lagi-lagi bila pelakon tu sendiri tidak buat/ kurang research macam mana 'slang' sabahan bercakap. Macam la bumi bawah bayu ni kurang yang berbakat dalam lakonan kan.


Sedikit sebanyak faktor ini lah yang menyebabkan sabahan meluat nak tngok cerita-cerita yang melibatkan mereka sendiri. Bukan apa, kadang-kadang dorang sendiri pun ndak faham apa yang pelakon tu cakap. hahaha. (true story)


Jadi selepas beberapa research (kunun) yang saya buat sendiri, saya telah konklusikan macam mana mau ajar (sikit-sikit) orang non-sabahan bercakap 'slang' sabah. Jadi stay tuned ja ah untuk more info."BAH READY-READY JA KAMU AA".

How To Learn To Speak like a Sabahan ni akan saya pecahkan kepada beberapa part, jadi stay tuned dan tunggu sambungan each part okeyyy!! :)
Done!

Terima Kasih kerana Membaca!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...