Jom CEK!

Wednesday 28 March 2012

How To Speak like a Sabahan (Part.2)

Assalammualaikum!!

Hari ni saya nak sambung lesson kita, blajar cakap slang sabah! hehe. Be ready guys!!

PART 1 : Grammar (kunun)

  Ada beberapa words yang sabahan jarang guna, dan ditukar kepada words yang lain seperti :
Original Words  ----->  Sabahan!

Tak/Tidak -----> Ndak
         Saya  ----->  Sia/Sa
   Dengan  -----> Sama
                      Korang -----> Kamu/Kamurang
       Nak -----> Mau
      Kerana -----> Sebab

dll.

Okeys, perkataan-perkataan ni la yang orang semenanjung slalu confuse bila bcakap ikut/tiru slang sabahan. Kenapa?? Okey let me explain.

Kebanyakan orang semenanjung jarang jumpa orang sabah, jadi dorang tak berapa tahu/ tak ambil tahu macam mana orang sabah tu sendiri bercakap. Asal kena suruh tiru cakap sabahan ja, dorang start "meng-indonesia-kan" bahasa melayu, sebab rata-rata dorang fikir sabahan bercakap hampir sama dengan cara orang indon bercakap. THIS IS TOTALLY WRONG! Sabahan slang is totally different with Indonesian slang!


Okeys, firstly, sabahan suka memendekkan perkataan-perkataan di tempat yang tidak sepatutnya. Contoh:
Tidak -----> Ndaksepatutnya Tidak -----> Tak, tapi sabahan selalu sebut Tak -----> Dak,
bila di guna dalam conversation, ianya akan kedengaran Dak -----> Ndak.

Saya -----> Sa/ Sia
ini terpulang dengan orang tu sendiri la, kebanyakan sabahan yang berkaum dusun/ kadazan
suka menggunakan "Sa/Sia" menggantikan "Aku" dalam satu conversation.
Sa/Sia juga digunakan bila bertutur dengan orang yang lebih tua, sebab lebih sopan daripada "aku".

Jadi bila satu ayat penuh di convert, contohnya:

Saya Tak Nak -----> Sia Ndak Mau
simple kan??


Stay Tuned!!






1 comment:

  1. baik korang buat kamus sabahan la weii ..

    ui ! follow blog aku baa !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...