Jom CEK!

Saturday 23 July 2011

Experiment Hidup LH01 (LH01)/ Budak-Budak Memaki

assalammualaikum aku mulakan..
hari ini nak kongsi sikit tentang lumrah hidup aku..
dipendekkan cerita aku ni ada anak buah yang masih tadika dan tinggal serumah dengan kami. bukan mak bapanya tak sayang kat dia. mereka terlalu sibuk hingga tak dapat urus anak.

al-kisah tajuk entry ini terhasil apabila diwaktu malam telah pun semakin gelap, berkumpul kami sekeluarga.
well, bukan semua hari akan mendapat ketenangankan, pasti akan ada orang yang marah2, nangis2 dan sebagainya. dan orang itu, cucu emas bapa aku lar, anak buah seorang ni..
dipendekkan cerita  mula lar sibapa  menyuruh si cucu mengemas permainannya yang bersepah sana sini.. tapi si cucu berasa malas seperti selalu.. di datuknya memaksa, tapi dengan ketenangan.. well, tak boleh lari rupa paras kebapaan tu..
kemudian suara amaran yang begitu lantang mencelah dari dapur.. ha!! conform emakku yang lihat si bapa ni kurg berkesan memeberhentikan onar si cucu yang kemalasan itu. bukannya teruk kes ni, biasa lar budak2 yang manja.. marah2 sayang..
tapi si cucu masih mengeras.. malasnya susah nak luntur.. lalu masuk lar aku yang rasanya akan didengar oleh dia.. biasa lar pak ciknya..
kalau kelembutan tidak berkesan, kemudian paksaan tidak diendahkan lalu datang lar aku mengunakan kekeraan.. cara melalui ugutan.. saya ugut dia akan buang semua mainan dia jika tidak dikemas.. waw, masih mengeras.. budak ni! bisik dalam hati, mencabar keimanan langsung..
lalu lepas egoku di cabar, lalu aku ambil semua mainan itu lalu pura2 buang disampah.. dia marah, meradang..
lalu tersempul suara halus dari mulutnya....." sssiiiiaaaalll"

OMG! what the fish.. dari mana perkataan itu dia belajar.. setahu aku tiada langsung keluarga kami mengajarnya.. aku Report kat si datuk.. menyirap darah si datuk dimukanya tanda terkejutkah marahkah...
lalu bapaku kata, mungkin dia terpengaruh di TADIKA.. Apa?? tadika.. tadika dia belajar memaki.. tadika yang pelajarnya masih berumur 5-6 tahun.. masih belajar ABC.. takkan cikgu pula yang ajar..
aku waraskan diriku.. cari konklusinya..lalu aku buat kesimpulan melalui kajian mengarutku..

Experiment LH 01
aim: untuk menyiasat kenapa budak-budak memaki

problem statement: apakah faktor yang menyebabkan budak-budak mermaki.

hipotesis: semakin banyak kawan yang tidak baik, semakin mereka belajar memaki..

variable:
manipulasi: faktor kawan
responding: akhlak budak-budak
constant: nasihat dari ibu bapa

procedure:
1. soal siasat dengan penuh ketenangan dan kasih sayang.
2. memberi dia sesuatu seperti gula2 jika dia tak jawab.
3. menyiasat siapakah orang yang ajar dia perkataan itu.
4 membuat catatan atas segala data.
5. lepas tu kau sepak terajang kah dia ada aku kisah..( hish3 kejam sungguh.. tak mungkin aku bt gitu kat anak buah tersayang.. konon)

konklusi:
bukan sebab kawan. bukan sebab budak tu memang kurag ajar but dari cara didikan kita.. kalau kita salahkan Tadika, dia di sekolah cuma sekitar 4 jam.. selebihnya dirumah.. so, macam mana kita ajar budak tu.. baikkah salahkah? sendiri pandai jawab..

lagipun macam cikgu tuisyen bio saya yg cun tu cakap, budak2 ni otak dorang macam span.. kau sebut lar satu perkataan... menyerap habis.. sebab itu lar cara didikan itu penting dan sebaiknya kita mendidik berlandaskan agama yng mengutamakan ketenangan.. baru lar anak itu baik..




itu saja dari saya.. wassalam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...