Jom CEK!

Tuesday 20 September 2011

apa bezanya?

Assalammualaikum..

jom borak! hari ni nak cerita tentang hal-hal agama lar sikit..
apa beza gambar dibawah??


A


B

dah tengok!! bagus...
pertama sekali, apa PERSAMAAN antara mereka berdua??
sudah tentu pegangan agama...
perbezaan pula??
saya tak nak cakap pasal A tu yang bakal2 milik saya...
saya nak cakap pasal si A tu adalah 100% wanita soleha dan jika bertanding di pertandangan USTAZAH PILIHAN conform menang punya..
manakala si B pula pelajar sekolah yang soSIAL... telah terdedah maruahnya ke persekitaran yang tidak sihat.. tak sedap dipandang masyarakat.. jangan lar pandang benda lain.. itu lain cerita lar..
apa pun kenapa saya nak cerita tentang hal ini adalah kerana saya pernah terjumpa soalan yang sering dikemukakan kepada saya tentang keruntuhan akhlak pelajar sekarang..
itu tak kisah, tetapi grafik yang saya terima adalah seperti keadaan di B...
why?? sangat jelas bila melihat gambar berkenaan terus saya teringat tentang kelemahan agama saya..
ibarat bukan masalah sosial itu yang di highlightkan tapi pegangan agama yang cuba di ketengahkan..
lihat jak gambar tu pasti timbul prasangka yang agama islam ini jahat, orang yang beragama agama ini semuanya jahat...
...WTF...
sekarang saya nak tanya anda la..
siapa sebenarnya yang salah?
perempuan yang merokok tukah atau agama yang mereka pegang..
kalau anda jawab pegangan dia, saya nak anda fikir sendiri tentang agama anda sendiri adakah mereka yang beragama seperti anda tiada langsung kalangan mereka yang berbuat demikian??
sebelum tu jangan salah anggap..
saya bukan nak bangkitkan soal agama!
kita ni bertuah sebab kita bebas manganut kepercayaan masing-masing..
dan adakah terdapat agama di dunia ini yang menyuruh manusia melakukan kejahatan...
semestinya tidak melainkan pengikut dajal dan setan..
semua agama menyuruh berbuat baik, dan semua agama adalah yang terbaik..
so, jagan lah cuba nak salahkan agama orang lain hanya kerana penganutnya tidak baik...
mungkin belum tiba masa mereka untuk kembali ke pangkal jalan..
semua manusia pernah bersalah, tiada yang sempurna..
malah, manusia yang menuduh orang yang berbuat salah itu lebih jahat berbanding orang yang melakukan kejahatan..
oleh itu, sikat rambut, berus gigi, cuci muka, hilangkan dahulu kubis di celah gigi tu dan sempurnakan dahulu diri anda 
sebelum menegur kekurangan orang lain..

sekian dari saya
TOUVAN FATAILAH


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...