Thursday, 1 December 2011

Hidup mesti diteruskan

Assalammualaikum semua pembaca yg setia.. (kononya)
lama tak turun ke ladang..
sarang laba-laba ni sempat bertelur, menetas, membesar dan bertelur lagi.

itulah kehidupan, banyak badai perlu ditempuh..
sakarng tanggungjawab seorg pelajar yg telah diamanahkan sejak berusia 7 tahun untuk menuntut ilmu telah dilaksanakan.. dan tentunya akan menuju yg lebih tinggi..

dulu (perkataan dulu tu macam bertahun2 pula sedangkan tak sampai sebulan pun),
sebut jak pasal sekolah, sudah tentu keja rumah berlambak, kena berhadapan guru2 disiplin yg dok cari kesalahan org.. penat lelah wajib kena stay sampai habis sekolah..
time cuti banyak pula guru2 yang hyperactive buat kelas intensif lah, kelas tambahanlah..
menambahkan kelelahan jiwa yg sakit terlalu dalam..
mungkin fizikal tak nampaklah, tapi sakit didalam tu siapa yg tahukan..
lebih2 lagi bila mahu SPM, fulamak beban otak tu berganda2..

TAPI!! 
jangan cakap sekolah tu satu yg membebankan..
tidak seronok dan sebagainya..
sekolh ibarat Disneyland buat aku..
situ teman-temn pelbagai nasab boleh kita terokai..
si pembuli, si nerd, skema, trip alim, dogok2, kesemenanjungan, kebugisan, macam PTI, cina2, geng Bismillah Curry House, syaitan, org yg untuk dimaki, org yg dilahirkan memaki dan segalanya lah..
dan yg uniknyakan semua jenis manusia ni bisa bersatu di sebuah sekolah dan satu bilik darjah..
yg mak dan bapa tada kaitan, bole2 bergelar keluarga..
susah, senang, sakit, happy, nikmat, nafsu, gundah, gelana semuanya sama2 rasa.
yg dulu bertempiaran macam filipin, sekarang dah macho mcam bapa org.. matang2 lar konon..
dulu, muka halus macam kena klorox..
sekang, berbonjol2 pelbagai bulat kena jerawat..
kemudian bila dah tua ( haramlah muda) jerawat dah tak sudi tumbuh.. rumput pula berselerak..
macam ustadz2 di surau, macam jak.. tak tahulah dia pegi surau ke tak!
dengan guru yang tak penat2 mengangkat murid2 jadi anak angkat..
diasuh dan dibelai hingga murid tu mula2 sesat nak ketandas sekarang dah tahu jalan nak ketandas..
itu perumpamaannyalah..
begitulah kehidupan..

hidup ini berperingkat-peringkat..
dan ibarat roda..
setiap peringkat ada tahap kesukaran masing2..

saya masih ingat time kemas2 bilik darjah untuk persiapan SPM.. 
kelas kami diminta kemaskan bilik tingkatan 3..
nak tahu apa yang lucu.. besar2 mereka tulis "KAMI SUDAH MERDEKA"
aduhai~ form 3 dah merdeka.. kalau merdeka yg kita sambut tiap tahun tu mungkin percayalah..
tapi klau merdeka dalam menuntut ilmu, haramlah..
anda habis SPM baru anda merdeka..
itupun merdeka daripada sekolah..
dalam hidup, erti kemerdekaan tu sebenarnya tidak wujud..
betullah tengok aliran ni:

gitulah ceritanya bagi yang panjang umurlah..
tapi tiap org lain perjalanannya.. semuanya telah tertulis untuk diri masing2..

sakarang kitab SPM anda sudah tamat..
sekarang rasanya apa lagi mahu belajar...
menuntut ilmu duniawi sudah, menuntut dunia akhirat??
ha! cadangan yg baik... 
anda sudah laksanakan tuntutan duniawi, macam mana akhirat?
inilah masa anda yg hafal fakta sejarah punya main tapi baca kitab Allah langsung tak tahu..
 inilah masanya untuk anda, tak kira agama apa dekatkanlah diri kepada Maha Pencipta..
tak rasa bersalah ke dok belajar tinggi2,
tapi Kitab agama sendiri langsung tak tahu..
makanya, belajarlah sampai ke liang lahad..
sepatutnya kenal Tuhan dulu baru yg lain.
 makanya masing2 ada otak..
intrepsikan ( aku langsung tak tahu maksudnya, tapi aku rasa canggih),
elobrasikan maklumat ( memandai je)
dan maju kehadapan..
jangan laung 1 MALAYSIA
kalau duniawi didahulukan, nafsu serakah diutamakan..

sekian, 
Touvan Fatailah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...