Jom CEK!

Wednesday 5 June 2013

Ragam budak makan



Assalammualaikum


kepada sahabat handai yang sudi mengadai maruah anda menbaca blog yang tidak seperapa 18 sx nie..
cehh!! gurau jak.. TQ sangat2 yer..
anyway, today I would like to share some experience (meybe), pasal ragam budak2 bila makan..
saya rasa almost semua lar berlaku begini, time saya masih muka gyomi dulu pun rasanya tak kan lari ragam ni bila waktu nak makan..

perkara nie sebenarnya saya perhatikan dekat anak buah saya.. geram sangat tengok dia.. ada jak hal berbangkit ila datang waktu makan..

Ragam pertama (rebut makanan)
rebut makanan seriously percentage akan berlaku bila makanan sikit, ramai orang.. get its!!
Makanan sikit
pemakan banyak
waktu begini adalah waktu kemuncak anak anda atau adik anda ataupun mana2 pelarian budak2 terselit sewaktu anda makan, adalah waktu mereka MINTA PUJI.. jika makanan sedikit, mereka akan berebut.. jika dibahagikan sama rata, mereka akan makan cepat2 then lepas tue minta sedikit lagi dari kamu..
mereka akan buat alasan habis sudah dan mereka mau lagi.. kalau kamu berkeras tidak mahu bagi, maka akan berlakunya satu ugutan yakni menangis.. air mata dan teriak kuat adalah senjata budak-budak nie.. 
saya rasa lar kan, bila makan sikit, mereka akan berfikiran tidak mahu rugi... mereka tidak mahu orang lain makan lebih melebihi mereka.. sebab itu, mereka akan berebut macam tak pernah makan.. dalam mind dorang, makanan itu mereka punya..
Apapun sebenarnya, rasa kesian tu pastinya terhinggap di hati.. rasa tak sanggup pula tengok dorang mengharap simpati makanan kita yang sebenarna merupakan bahagian kita..

Ragam Tambah Makanan
ragam adik saya darjah satu nak tambah makanan.. dia ada satu trick tau.. pertama kita bagi dia makanan sikit, dia akan menikmati makanan itu sepenuhnya dengan penuh nikmat.. piring pun licin digilat setiap sudut.. lepas tu dia akan minta tambah makanan.. kita cakap "cukup lar nanti mebazir", tapi dia cakap, "tidak, tengok saya habiskan makanan ni" sambil menunjukkan pinggan yang dia makan tadi..
kita akan percaya bulat-bulat, lepas tue kita tambahkan makanannya semula.. kali kedua takkan berlaku seperti pertamanya.. mereka akan nampak makanan ni banyak, cukup untuk semua makan malah ada lebihan lagi.. tidaK perlu berebut-rebut nak makan..
jeng~ jeng~ jeng~ mula lar satu ujian kesabaran.. merek akan buat makanan mereka macam mainan.. hancur sana sini.. tapi tak berkurang-kurang... apabila di tanya kenapa main-main debgan makanan? pasti akan banyak alasan seperti pedas lar, ada sayur lar, ada bawang lar, ada tulang lar, kenyang lar.. dan macam2 lagi...

Ragam nak makan
Ini paling kesian... nka cakap meng'annoying'kan.. raam yang boleh dikatakan sakit hati, tahan perasaan, simpati pun ada..
ragam nie berlaku apabila kita sedang makan, kita tanya dia "nak minta?" atau "nak makan?" 
kita tanya budak ni sadah makan tau belum, siap offer nak suap lagi..
jika budak tu lalai bermain atau jual mahal mula-mula.. tunggu sehingga makanan anda tinggal beberapa suap lagi.. tetiba juga dorang akan minta balik..
imagine lar, tak sakit hati ker tue, kita dah habis makan, mereka baru nak minta.. dah penat2 masak takkan nak masak lagi... akhirnya buat bodoh jer..

berikut lar ragam kanak2 makan.. mungkin ada yang kurang boleh tambah.. apapun nie cuma senda gurau dan untuk meng APRIL FOOLkan anda kerna sudi buang masa baca post ni.. GETCHA!! hehhe
TQ
wassalam,
Touvan Fatailah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...